zaterdag 13 oktober 2012

Feed back vanaf de achterbank


Je kent dat wel, in de auto met het hele gezin terugrijdend naar huis. En dan vanaf de achterbank, klinkt ineens de vraag: 'Mam, wat doe jij nou eigenlijk voor werk?'

'Uhhh, ik doe iets met communicatie'.

'Wat dan?'

'Nou, mensen in organisaties moeten met elkaar samenwerken maar dat blijkt niet altijd makkelijk en vaak is dat te wijten aan (mis)communicatie. Dan kunnen die mensen bijvoorbeeld naar de Baak toekomen voor een training Effectieve Persoonlijke Communicatie'.

'o.k en wat doe jij dan?'

'Uhhh, nou ik ben één van de trainers en dan ga ik met die mensen in gesprek, ik observeer, ik luister, ik stel vragen, ik vertel wat theorie en geef ze feed back. Eigenlijk hou ik ze de spiegel voor, zodanig dat ze inzicht krijgen in hun eigen communicatiepatroon. Is dat inzicht er eenmaal dan weten de mensen een volgende keer wat ze beter kunnen doen om hun doel te bereiken. En het leuke is dat het ze minder energie kost en dat het prettiger samenwerken is. En daar is het ze uiteindelijk toch om te doen'.

Weer vanaf de achterbank: 'Ah, o.k. maar waarom doe je daar dan thuis HELEMAAL NIETS mee?!'..........

Tja, toen mompelde ik iets over dat bij de loodgieter thuis  meestal ook alle leidingen lek zijn, maar of dat nou echt bijdroeg.

Het geeft te denken (ja, ja in meerdere opzichten maar ik pak de professionele.....). Kun je effectief intervenieren in een systeem waar je zelf onderdeel van bent? Ik ben van mening dat het lukt tot op bepaalde hoogte. Het niet persoonlijk te nemen is slechts één van de uitdagingen maar ook écht luisteren naar wat er eigenlijk bedoeld wordt, blijkt niet makkelijk. En wat te doen als het echt spannend wordt?

Nee, ik zie voorlopig nog werk in het verschiet voor de professionals van de Baak.

e-noniempje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten